Wat hebben huidhonger, spijbelen en lief zijn voor jezelf, met elkaar gemeen?

Zo op het eerste zicht natuurlijk helemaal niets, maar in relatie tot mijn werk kan ik vertellen dat ze alles met elkaar te maken hebben en direct invloed hebben op mijn dagelijkse bezigheden als huidspecialist/ondernemer. En dat is  direct terug te leiden naar  de ontwikkelingen die Covid heeft op de huidige consument. Want die huidige consument is, misschien wel ongemerkt, aan het veranderen. En voor de duidelijkheid: op een positieve manier!

Laten we beginnen met huidhonger, wel een beetje een vreemd woord trouwens. Wat is de betekenis van huidhonger eigenlijk volgens het woordenboek?: ‘sterke behoefte aan huidcontact. sterke behoefte aan lichamelijk contact, aan aanraking via de huid, zoals die zich vooral bij baby’s en bejaarden manifesteert’.

Het zal niet onbekend klinken als ik zeg dat de behoefte aan aanraking door de hele Covid wel in een ander daglicht is komen te staan. Soms prettig dat niet iedereen je zomaar aanraakt maar ik hoor mensen steeds vaker vertellen dat ‘een knuffel’ gemist wordt. Wat ik in mijn behandelingen ervaar  is dat de aanraking door de ‘magische’ handen van de schoonheidsspecialist nu vaker de uitspraken oproepen; ik wist niet dat ik zo gestresst was, ik wist niet dat ik zo moe ben. En soms zelfs de mooie opmerking; ik wist niet dat ik het aanraken zo miste! Dat cliënten dit benoemen, is niet nieuw voor mij maar de frequentie waarin het gebeurt, is echt véle malen hoger. En dit leidt ertoe dat cliënten nu vaak een keertje extra komen. Niet om een nog beter resultaat van de behandeling te behalen maar om de bewuste keuze te maken om zichzelf die ontspanning te gunnen.

Zoals ik in de titel al zei, een beetje lief voor jezelf  te zijn. En daar komt gelijk de tweede verandering in beeld. Natuurlijk zijn wij in ons vak bezig met het behalen van mooie resultaten, het ‘jong’ houden van de huid. En iedereen herkent heel vaak dat als je jezelf lekker voelt, je er mooi uitziet. En als je er mooi uitziet dan voel je jezelf ook lekker. Dit is een interessante cirkel om in te werken in de huidige situatie. In deze tijd voelen mensen zich namelijk om heel verschillende redenen niet zo lekker. Veel thuiswerken, minder ‘leuke dingen’ in het vooruitzicht, minder vakantie en de aandacht voor jezelf lijkt door het vele thuis zijn wat naar de achtergrond te gaan. En juist daar ligt nu juist een heel interessante ontwikkeling, door alle voorgaande redenen gaan mensen juist een behandeling plannen. Grappig genoeg heb ik afgelopen maanden meerdere malen gehoord; ik kijk al twee weken uit naar mijn behandeling, mijn enige uitje! Een bewuste keuze om jezelf goed te voelen en het vooral aan jezelf te gunnen!

En dan komen we gelijk uit bij het spijbelen. Het thuiswerken heeft een enorme vlucht genomen. En ik weet niet of dit het algemene beeld is, maar ik merk bij veel cliënten dat ze méér uren werken. Soms omdat de kinderen thuis waren van school, soms omdat mensen ruime tijd alleen thuis zitten en uit ‘verveling’ maar gingen werken. En als ze dan in al die uren werken een keertje “onder werktijd” een heerlijke gezichtsbehandeling planden, voelde het bijna als spijbelen. En na al die maanden (of jaar) thuis te werken, is er een soort van besef en vertrouwen dat degene die thuiswerken de uren zeker wel maken en dat het ‘uitje’ naar de schoonheidsspecialist echt welverdiend is! Ik heb zelfs een cliënt die in haar werkagenda mag zetten “naar Cestmoi” mijn schoonheidsspecialist en de leidinggevende het stimuleert om goed voor jezelf te zorgen. De waardering voor haar inzet vanuit thuis is enorm hoog op haar werk.

Waar het vorig jaar nog voelde als spijbelen, kunnen wij nu bijdragen aan een welkome onderbreking tijdens een drukke werkdag waardoor uiteindelijk de focus en productiviteit zelfs toenemen, durf ik met enige zekerheid te stellen..

De Covid periode heeft de nodige veranderingen in gang gezet en voor de positieve ondernemer die in mogelijkheden denkt, heeft het voor onze cliënten, en ook voor mij een heleboel gebracht. Bewustere keuzes maken waarin ‘goed’  voor jezelf zijn een hele mooie toegevoegde waarde is geworden. En voor mij als huidspecialist:  De waardering voor de handen van de schoonheidsspecialist is nog meer toegenomen, nu we de échte aanraking missen.

Groeten Corné